Na een aantal recente overvallen op winkels van A.S.Watson, was de behoefte aan een veilige oplossing groot. Het Trekpleister filiaal van winkelmanager Carina Stokebrook is één van de winkels die nu een Paystation van Brink’s heeft staan. Ze merkt meteen dat deze gesloten-kassa-oplossing iets doet met het gevoel van veiligheid op de winkelvloer. Maar er zijn nog meer voordelen.

De aanleiding

A.S. Watson heeft jaarlijks met meer dan 20 overvallen te maken. Carina weet er alles van. Ze heeft in Amsterdam zes keer een overval meegemaakt. ‘Mijn medewerkers hebben er uiteraard last van als ze zoiets meemaken. In de eerste periode na een overval voelen ze zich angstiger. Sommigen zitten er maanden van thuis. De gevolgen en de kosten van een overval spelen nog veel langer door.’

Yuri Dimitruk is Head of Security and Loss Prevention bij A.S. Watson. Hij zocht naar een veilige oplossing voor de hoog-risico-filialen. Yuri: ‘We werkten al met Brink’s geldtransport toen Paystation ter sprake kwam. Het gaat ons vooral om de veiligheid. Paystation is één van de laatste redmiddelen voor de hoog-risico-filialen, anders dan een permanente beveiliger bij de deur.‘

De oplossing

Yuri: ‘Er is behoefte om dit jaar nog tientallen Paystations te plaatsen. Want de ervaringen vanuit de filialen zijn positief. Het geeft in ieder geval een veilig gevoel bij het personeel. Want je moet wel oliedom zijn om een winkel met een Paystation te overvallen.’

Carina beaamt dat: ‘Wij kunnen niet meer bij het geld komen, dat staat ook bij de ingang aangegeven en op de machine zelf. Dus reken maar dat ze weten dat hier niks meer te halen valt. Daar komt bij dat interne fraude ook niet meer mogelijk is.’

Onze ambitie is de totale ontzorging van cash in de winkels

De hobbels

De integratie van Paystation met de portal is er nog niet. Ook is er nog geen integratie geschreven met de kassasoftware van A.S. Watson. Dus moeten een paar handelingen nog handmatig gebeuren, zoals het aankoopbedrag invoeren en het administratief verwerken van de omzet. Ook moet het wisselgeld worden bijgevuld in de machine.


Yuri: ‘We willen er uiteindelijk naartoe dat Brink’s ook het wisselgeldtraject helemaal regelt. Zodat winkeliers geen omkijken meer hebben naar cash. Over deze totale ontzorging zijn we in gesprek met Brink’s.’

Het resultaat

Carina: ‘Onze klanten reageren positief. Ze moeten wel even wennen. Maar het is allemaal heel eenvoudig in gebruik. Als iedereen straks aan Paystation gewend is, verwacht ik dat het sneller gaat dan bij een gewone kassa. Dan hebben we meer tijd om aan onze klanten te besteden.

Het is veilig, efficiënt, hygiënisch en foutloos

Ik verwacht dat veel andere winkeliers ook een Paystation willen. Het is veilig, efficiënt, hygiënisch, je kan geen fouten meer maken, het klopt altijd, het is gewoon een hele zorg minder. Brink’s krijgt automatisch een seintje wanneer Paystation geleegd moet worden. Ik hoef geen geld uit de kassa’s meer te tellen. Voorheen moesten we 's avonds nog 10 minuten wachten voordat de kluis openging om je geld op te bergen. Nu staan we een minuut na sluitingstijd buiten! Dus kort samengevat, ik had dit apparaat graag jaren eerder willen hebben.’