Het valt niet altijd mee om orde en rust te bewaren tijdens de drukte rond de feestdagen. Hoe ga je ondanks alles goed met je cash om? We vroegen het Anne, hoofdcaissière bij een supermarkt. Zij komt met een aantal praktische tips.

TIP 1
ZORG VOOR VOLDOENDE WISSELGELD

Pin- en cashbetalingen, vaak loopt alles door elkaar. Als de stroom klanten maar blijft komen, is er geen tijd om tussendoor naar de kluis te lopen. Bovendien kun je je beter niet met geld door een drukke winkel verplaatsen. Je wilt dus je hoeveelheid wisselgeld op peil hebben. Het kan ook verstandig zijn om wat extra te bestellen.

 

TIP 2
ROOM JE GROTE GELD TIJDIG AF

Hou je kassala op orde en zonder al te grote bedragen. Dat is niet alleen veiliger, maar geeft ook orde. En een geordende kassa geeft rust en overzicht. Het voorkomt dat je fouten maakt. Bovendien reageer je ook beter in stresssituaties als je zelf rustig bent.

 

TIP 3
ZORG VOOR EEN EXTRA KRACHT DIE IN DE KLUIS KAN

Voorkom dat er maar één persoon in de kluis kan komen, zodat je ook op iemand anders kan terugvallen om dat te doen. Iemand die ervaren genoeg is om op de juiste manier met cash om te gaan. Daardoor ben je flexibeler en is er altijd iemand over om het overzicht te houden.

 

TIP 4
EXTRA MEDEWERKERS

Als je weet dat het druk wordt, waak er dan voor dat er voldoende personeel op de vloer is. Om de winkel op orde te houden en klanten met vragen te woord te kunnen staan. Houd een lijstje invalkrachten paraat voor het geval een medewerker zich ziek meldt.

Orde geeft rust en voorkomt fouten

TIP 5
MAAK TO-DO-LISTS

Alles wat je van tevoren kunt doen en bedenken, kun je maar beter vermijden op de drukke dagen. Want in het heetst van de strijd schiet dat er toch vaak bij in. Zoals pauzes plannen, lijstjes wat er schoongemaakt moet worden, wat er regelmatig moet worden bijgevuld, etc. Loop de drukke dagen van tevoren goed door, zodat je de mogelijke knelpunten kunt ondervangen.

 

TIP 6
BLIJF RUSTIG, OOK RICHTING JE KLANT

Als jij rustig blijft, is dat ook van invloed op je klant. Je klanten zijn rond de feestdagen soms wat gestrester dan normaal, dus als jij een rustige uitstraling hebt, heeft dat ook effect op hen. Trek het je niet persoonlijk aan. Jij kan ook niet meer doen dan je best.

 

TIP 7
ZORG DAT IEDEREEN DE PROCESSEN KENT

Wie doet wat? Wat verwachten we van elkaar? Hoe gaan we elkaar helpen? Communiceer hier helder over. Vooral wat er anders zal gaan dan normaal. Zodat iedereen goed weet hoe de processen lopen en wie waarvoor verantwoordelijk is. Dat is extra belangrijk als iedereen een tandje bij moet zetten.