1. Probeer de massa te spreiden
Drukte op de winkelvloer ontstaat vooral omdat iedereen op hetzelfde moment boodschappen gaat doen. Probeer de drukte te spreiden. Bijvoorbeeld door aanbiedingen te doen tijdens de rustige uurtjes en bestellingen te stimuleren. Of je klanten te wijzen op tijden wanneer het minder druk is. 

2. Aparte kassa voor kleine aankopen
Maak eventueel een aparte kassa vrij voor bijvoorbeeld maximaal 5 items. Zo voorkom je ergernissen bij klanten die achter volle karren staan. 

3. Blijf in contact
De feestdagen zijn bedoeld voor gezelligheid, maar veroorzaken ook stress. Blijf contact maken met je klant. Als je oogcontact maakt en ondanks de drukte even de tijd neemt om iets te zeggen, heeft dat ook een positief effect op je klant. Rond de feestdagen is iedereen druk en gehaast en dan is zo’n contactmoment extra waardevol. 

4. Voldoende wisselgeld
Bestel tijdig en meer dan voldoende wisselgeld. En zorg ervoor dat dit paraat is, want er is niet altijd tijd om naar de kluis te lopen om het aan te vullen. Stel dat er een pinstoring is en klanten massaal cash gaan betalen, ben je daar ook op voorbereid? Snel muntgeld opnemen (of storten) kan bij de muntautomaten van Geldmaat bij diverse filialen van Gamma en Karwei. Let op, dit is alleen voor klanten van ABN AMRO, ING en Rabobank. Check de beschikbaarheid op locatiewijzer.geldmaat.nl

5. Extra hulp bij self-checkouts
Zorg voor voldoende ondersteuning bij de self-checkouts, zodat het daar goed doorstroomt. De transactietijd kan flink omlaag gaan als mensen snel geholpen worden wanneer er een probleem of vertraging ontstaat. Denk aan alcoholcontrole, producten wegen etc. Dat is niet alleen vriendelijk, maar houdt ook de vaart erin. 

6. Verdeel je klanten over de kassa’s
Klanten gaan niet automatisch in de kortste rij staan, zo blijkt uit onderzoek. Ze pakken de rij die het meest in hun gezichtsveld ligt. Je kunt er een ‘verkeersregelaar’ op zetten om te zorgen dat de klanten beter spreiden over de kassa’s.

7. Houd de kassa-lade op orde
Besteed extra aandacht aan orde in de kassa’s. Tijdig afromen en alles netjes houden helpt de kassa-medewerker het hoofd koel te houden. Dat scheelt niet alleen stress, maar ook fouten. Zorg dat er altijd iemand beschikbaar is die het geld in de kluis kan stoppen. Ideaal is als je cash kunt afstorten in een kluis in je eigen zaak, want dat kan door iedereen op elk gewenst moment. Bekijk hier alvast de mogelijkheden voor volgend jaar: https://brinks.nl/het-nieuwe-storten/

8. Breng de knelpunten in kaart
Alles wat je van tevoren kunt doen en bedenken, is welkom. Waar gaat het  vastlopen als je net te weinig personeel hebt? Waar ga je pauzes inplannen? Heb je invalkrachten paraat voor als iemand zich ziek meldt? Wat moet er tussentijds worden bijgevuld of schoongemaakt? Ligt er extra materiaal klaar? Zo voorkom je dat je op piekmomenten de hele tijd brandjes staat te blussen.

9. Aanbiedingen op een rustige plek
Positioneer je aanbiedingen op een minder drukke plek in de winkel. Zorg voor voldoende ruimte daar omheen, zodat de extra klanten op die plek de doorstroming niet belemmeren. 

10. Keep smiling
Het zijn wel feestdagen hè! Een glimlach doet wonderen. 

We wensen je prettige feestdagen en een gelukkig nieuwjaar.