Skip to Content

Albert Heijn en Brink’s maken cash betalen mogelijk bij zelfscankassa

Na een succesvolle pilot bij 10 winkellocaties maken Brink’s en Albert Heijn het vanaf najaar 2023 mogelijk om bij meer dan 100 filialen van de supermarkt bij de zelfscankassa’s ook met contant geld te betalen. Hiermee maken we cash betalen net zo makkelijk als pinnen. Deze innovatieve oplossing komt voort uit een intensieve samenwerking tussen Brink’s en Albert Heijn. Wij ontwikkelden speciaal voor de supermarktketen deze betaaloplossing: een apparaat waar klanten zelf hun geld invoeren en automatisch wisselgeld terugkrijgen.  

Uitbreiding van de samenwerking 

De samenwerking met Albert Heijn is niet nieuw. Al sinds 2017 staan er zo’n 1.500 slimme kluizen van Brink’s in de supermarkt. Met een slimme kluis kunnen winkelmedewerkers biljetten afstorten die worden gecontroleerd op echtheid en automatisch worden geteld en bijgestort op de rekening. De cash betaaloplossing bij zelfscankassa’s, die Brink’s samen ontwikkelde met Lincsafe, wordt vanaf 6 november 2023 uitgerold naar meer dan 100 winkels. Hiermee is Brink’s voor Albert Heijn nu dé totaalpartner op het gebied van geldtransport, geldlevering en verwerking. Ook onderzoeken we op dit moment de mogelijkheden voor de ​​cashoplossing bij Etos en Gall & Gall en bij de Belgische filialen van Albert Heijn.  

Voor winkeliers is het vooral een tijdbesparende en veilige oplossing  

Met de introductie van de betaaloplossingen wil Albert Heijn in hoog tempo de cashhandling in alle filialen automatiseren. De supermarktketen wil hiermee de werkdruk van het huidige personeel verminderen. De druk op de kassa’s wordt verlaagd, omdat de transactietijd van een contante betaling flink minder is. ​​Ook wordt cash betalen veiliger voor winkelmedewerkers, omdat het contante geld direct in een ​​kluis wordt opgeslagen waar niemand meer bij kan. Bovendien anticipeert Albert Heijn hiermee op het verbod op de verkoop van tabak in 2024: de servicebalie van de supermarkt krijgt dan een andere invulling. Tot slot speelt de supermarktketen in op de behoefte van consumenten om zelf te bepalen of ze digitaal of met cash betalen.  

Martijn Wiersma, Marketing & Sales Director bij Brink’s: “Uit onderzoek van De Nederlandsche Bank blijkt dat ruim negentig procent van de consumenten wil dat cash betalen mogelijk blijft. Vorig jaar rekenden Nederlanders een vijfde deel van hun aankopen contant af. Gezien de huidige marktontwikkelingen is het slim om je betaalprocessen zo efficiënt mogelijk in te richten. De cashoplossing voor zelfcheckouts is hier een belangrijk onderdeel van. ​​We zijn trots op deze samenwerking die er toe geleid heeft dat Albert Heijn zich wederom bewijst als een van meest innovatieve retailers van Nederland. We kijken uit naar een succesvolle uitrol van deze cash betaaloplossing.”