Skip to Content

Contant geld is essentieel voor omzet MKB ondernemer

Steeds meer ondernemers nemen geen contant geld meer aan, blijkt uit onderzoek in opdracht van DNB. Een van de redenen is de complexiteit van de hoeveelheid betaalmiddelen. 

De keuze om geen contant geld te accepteren maken ondernemers om verschillende redenen. De kosten voor het verwerken van contant geld wordt steeds hoger, en zijn er steeds minder punten waar contant geld gestort kan worden. Ook willen consumenten tegenwoordig met een veelvoud aan middelen betalen: van contant geld tot creditcards, pin, betaalverzoeken, mobiel en contactloos. Deze complexiteit zorgt er voor dat ondernemers er voor kiezen om geen contant geld meer aan te nemen. 

Uit onderzoek onder 200 klanten blijkt dat voor een groot deel van de ondernemers contant geld nog steeds voor een aanzienlijk deel van de omzet zorgt. Bij bijna driekwart van de ondernemers betaalt tot 25% van de klanten met contant geld, bij een vijfde betaalt zelfs 26 tot 50% contant. Overstappen op volledig digitaal betalingsverkeer zorgt dan ook voor omzetverlies. “Ondernemers willen contant geld graag blijven accepteren. Vanwege de omzet maar ook voor de klantvriendelijkheid. Het wordt ze alleen praktisch onmogelijk gemaakt door de huidige complexiteit van het betalingsverkeer. En dat is zonde, zegt Martijn Wiersma, Marketing & Sales Directeur: 'Voor ondernemers zijn er slimme en betaalbare oplossingen voor het verwerken van contant geld. Het is niet nodig om dit belangrijke betaalmiddel van de hand te doen.'

Cash verwerking kan makkelijker en efficiënter
Met een slimme betaaloplossing stort je contant geld af in eigen zaak, veilig en verzekerd. Eén van de slimme oplossingen is de RetailBox. Je meldt het bedrag dat je wilt afstorten aan via een online portal, je stort het vervolgens af in de kluis, en afhankelijk van de abonnementsvorm wordt het de volgende dag al bijgeschreven op je rekening. Als de kluis vol is plannen we transport om deze te legen. Het is een makkelijk en veilig alternatief voor het afstorten van contant geld bij een bank of automaat. “En er zijn ook slimme kluizen waar biljetten automatisch worden geteld én bijgeschreven op je rekening. We denken graag mee met ondernemers over de beste oplossing voor het verwerken van contant geld zodat zij dit gewoon kunnen blijven aanbieden aan een voor hen belangrijke groep klanten,” licht Martijn toe. 

Digitaliseringstrend is onomkeerbaar

Uit ons onderzoek blijkt ook dat ondernemers onderkennen dat de digitaliseringstrend onomkeerbaar is. Een ruime meerderheid voorspelt dat pin- en creditcardbetalingen zullen toenemen. Martijn: “Natuurlijk hebben digitale betalingsmiddelen een meerwaarde voor ondernemers. Tegelijkertijd voorzien contante betalingen in de behoefte van een groep vaak kwetsbare consumenten. Wij kunnen ondernemers niet alleen helpen met slimme betaaloplossingen voor het afstorten van contant geld, maar binnenkort ook met digitale oplossingen. Ze kunnen beiden blijven aanbieden en daarmee ook de consument optimaal bedienen.”

Heb je interesse in een betaaloplossing van Brink's? 
Bekijk deze pagina voor meer informatie.