Steeds meer horecazaken stoppen met pin-only
Voor René Bogaart van BIG Horeca was het zes jaar geleden en voor Peter de Ruijter van De Hoge Heide vier: ze gingen over op pin-only, met als belangrijkste reden veiligheid in de zaak. De aanwezigheid van contant geld gaf medewerkers een onveilig gevoel. Beide ondernemers kregen echter al snel negatieve reacties van gasten die het jammer vonden dat ze niet meer met cash konden afrekenen, sommige gasten bleven zelfs weg. Sinds kort is het bij beide ondernemers weer mogelijk om met contact geld te betalen, tot grote blijdschap van gasten. En ze zijn niet alleen, steeds meer horecaondernemers kiezen voor Paystation die de handmatige verwerking van contant geld aan de kassa volledig automatiseert. René: “In één van mijn zaken kwamen klanten terug die ik al vier jaar niet had gezien.”
Gastvrijheid staat bij horecaondernemers op één. En juist daar wringt de schoen, zegt Peter van partycentrum De Hoge Heide. “We zijn volledig gericht op onze gasten, en willen het hen naar de zin maken. Dus ook met betalen, onze gasten moeten dat kunnen doen op de manier die zíj willen.” Ook veiligheid is voor horecaondernemers erg belangrijk. Zowel Peter als René hebben helaas te maken gehad met een overval. Voor René, eigenaar van meerdere horecazaken waaronder Pavarotti, Chez Lou Lou en Volle Maan, was dat zes jaar geleden het keerpunt om over te stappen naar pin-only. “Niet omdat ik wilde bepalen hoe mijn gasten betalen, maar ik wilde niet dat mijn medewerkers ooit nog een overval hoefden mee te maken. Veiligheid gaat altijd voor alles. En dus koos ik voor cashless.”
Betaalervaring hoort bij hospitality
De twee horecabazen kregen beide te maken met negatieve reacties van gasten na de overstap op pin-only. Peter: “Pinnen is relatief makkelijk en geeft een veilig gevoel. Maar onze gasten waren niet tevreden. Ik had verwacht dat ze wel snel zouden wennen aan het pinnen, maar dat bleek een grotere drempel dan verwacht.” Zowel Peter als René probeerden alternatieven, zoals knipkaarten, ledenpassen of cadeaukaarten. “In mijn zaken komen ook veel toeristen. En tijdens een dagje Kijkduin maakten zij met een cadeaukaart niet het hele bedrag op, wat heel onhandig was,” vertelt René. Ze ontvingen negatieve recensies en gasten bleven weg. Voor Peter en René was het al snel duidelijk dat gasten graag zélf willen bepalen hoe ze betalen. Peter: “Ik heb onderschat dat de betaalervaring hoort bij hospitality”.
De ondernemers waren van mening dat zij contant geld gewoonweg niet veilig konden aanbieden. Maar een directe oplossing zagen ze niet. Peter had het gevoel dat hij moest kiezen tussen zijn medewerkers en zijn gasten. “Met pin-only kozen we voor veiligheid en gemak, maar benadeelden we de gast. We willen steeds de verwachtingen van onze gasten overtreffen, dat is ook nodig in de huidige markt, waarin je je als horecazaak echt moet onderscheiden.” Peter zag steeds vaker Paystations opduiken, onder andere bij Center Parks, en besloot contact op te nemen met Brink’s om de mogelijkheden voor het aanbieden van cash- én pinbetalingen te verkennen.
René Bogaart
Ondernemer BIG Horeca
Sinds september 2023 staat er een Paystation ingebouwd tussen de receptie en bar van De Hoge Heide. Bij René staan de Paystations sinds oktober vorig jaar in al zijn zaken. Klanten voeren in het gesloten kassasysteem zelf hun brief- of muntgeld in, waarna het apparaat automatisch wisselgeld teruggeeft. Niemand kan meer bij het geld, dus de kans op overvallen is echt een stuk kleiner. Hetzelfde geldt voor diefstal, fraude en kasverschillen. Transport wordt automatisch ingepland als Paystation vol is. René: “Ik kan weer opgelucht ademhalen. Paystation geeft de mogelijkheid om wél contant te betalen, zónder de bijkomende problemen en het gevoel van onveiligheid. Dus wel de lusten, maar niet de lasten van cash.”
Ook voor Peter is het de perfecte oplossing. “Onze gasten zijn lovend over de service. En mijn cash is veilig en verzekerd in de kluis, die tegelijk de kassa is. Dus het personeel hoeft ook geen geld meer te tellen, een startkassa op te maken of aan het einde van de dag het geld te storten. Dit ene apparaat neemt alles veilig uit handen. Dus nu hebben we tevreden klanten, maar ook gemak en veiligheid voor mijn personeel.” Met de Paystations zijn beide horecaondernemingen klaar voor de toekomst. “We kunnen cash niet uitvlakken in de horeca, het is een te groot onderdeel van de gastvrijheid,” zegt Peter. René erkent dit, en ziet blije gasten. “Ik heb gasten die na jaren weer bij ons terugkomen omdat ze weer contant kunnen betalen. Ik ben blij dat de technologie er nu klaar voor is om cash weer terug te laten keren in de horeca, op een veilige manier!”
Kom in contact met een van onze adviseurs om te bepalen welke betaaloplossing het beste bij jou past. Wij denken heel graag met je mee!
retail.nl@brinks.com