Geld afstorten is er voor ondernemers niet eenvoudiger op geworden. De ergernissen en kosten om van je cash af te komen nemen toe. Het aantal afstortpunten neemt alleen maar af. Toch kan het simpel en veilig. Dankzij de RetailBox.
Het gedoe van storten
Ondernemers kunnen alleen nog geld afstorten in automaten. Die bevinden zich deels buiten, deels in winkels zoals The Read Shop en Primera. Het storten zelf is complexer geworden. Eerst moet je je sealbag van tevoren aanmelden. Dat kan alleen door een medewerker die toegang heeft tot internetbankieren. Voor het afstorten zelf is een bankpas nodig.
Sommige afstortpunten hebben sluitingstijden die niet praktisch haalbaar zijn. Tel daarbij op de toegenomen bankkosten en het is duidelijk dat menig retailer het gedoe rondom het afstorten helemaal zat is.
Veiligheid
Bij Brink’s horen ze die geluiden ook. Ron Vrolijk: ‘Retailers willen gemak, veiligheid en géén gedoe met cash. Veiligheid, daar is het afstorten van je sealbag juist voor bedoeld. Want je wilt niet teveel cash in je zaak hebben, vanwege het risico op overvallen. Maar het afstorten geeft veel ondernemers ook geen veilig gevoel. Met je dagomzet over straat, of afstorten in een winkel in het zicht van andere klanten, voelt ongemakkelijk. Voor de veiligheid gaan dan ook vaak twee medewerkers samen geld afstorten. Dan kost het echter ook twee medewerkers tijd. Cash afstorten is hoe dan ook een tijdrovende en onprettige verplichting.’
Positieve reacties
De RetailBox lost al deze problemen op. In dit kluisje, dat in de backoffice staat, stort je zelf je sealbag af. Het geld is veilig en verzekerd. De volgende werkdag staat het op je rekening. Zelfs als de geldtransporteurs het nog niet hebben opgehaald.
Het is dan ook geen verrassing dat de pilot met RetailBox bij Bestseller positieve reacties opleverde en zij besloten hebben uit te rollen naar in totaal 136 locaties.
En er hebben al meer dan 500 winkeliers interesse getoond. Dit zijn klanten die nog geen gebruik maken van de diensten van Brink’s. Voor de klanten die dat wél deden, zal RetailBox een afweging worden. Duidelijk is dat het in ieder geval evenveel of minder gaat kosten dan de huidige situatie.
Cash is een blijvertje
Een cashloze samenleving is voorlopig niet denkbaar. Ron Vrolijk: ‘Nog altijd is een vijfde van de betalingen met cash. In sommige branches en op plekken zoals tankstations en de markt is dat percentage een stuk hoger.
De meeste consumenten hebben cash op zak voor de zekerheid. Daarnaast zijn er nog vele redenen om liever cash te betalen. Bijvoorbeeld omdat je leeft vanuit een huishoudpotje. Omdat je in contanten bent uitbetaald. Of omdat mensen laaggeletterd zijn, slechtziend, of niet goed met een bankpas kunnen omgaan. Ook zijn er consumenten die principieel niet willen dat de bank kan meekijken met hun uitgavenpatroon.
Dus als ondernemer moet je simpelweg cash accepteren en verwerken. Dan maar beter zo zorgeloos en veilig mogelijk, toch?’