Rova Beheer exploiteert 15 Gamma en Karwei bouwmarkten. Er wordt gemiddeld zo’n 12 procent cash betaald, afhankelijk van de locatie. In alle filialen staat een RetailBox. De cashomzet die gestort wordt, is verzekerd en staat direct op de rekening.
Alexander Leidekker, business controller en MT-lid bij Rova Beheer: ‘Dat was een harde les. En een reden om over te stappen op een andere constructie én directe creditering. Toen onze geldtransporteur ook nog failliet ging, hadden we een acuut probleem. Wie ging onze cash afvoeren? Er was ook geen wisselgeld meer… Brink’s nam gelukkig het geldtransport direct over en loste het wisselgeldprobleem op. Samen gingen we op zoek naar een manier om risico’s in de cashprocessen te vermijden en te spreiden.’
Alexander Leidekker, Business Controller
Rova Beheer
Flexibel in wisselgeld bestellen
Leidekker: ‘De hoogste prioriteit was om de winkels qua cash draaiende te houden. Onze franchisegever Intergamma koos voor de RetailBox als meest interessante oplossing.
In elke vestiging staat nu zo’n RetailBox. Geld wordt in deze kluis gestort en staat de volgende werkdag op de rekening. Eenmaal afgestort in de RetailBox, is het ons geld niet meer. Dat was een belangrijke doelstelling.
Wat we nog meer ervaren sinds de RetailBox?
Duurzaamheid: Brink’s komt de kluis alleen legen als dat nodig is. Voor ons een belangrijk argument. Zo hebben we nooit meer teveel cash in huis en besparen we toch onnodige ritten.
Gemak: We zijn nu flexibel in wisselgeld bestellen. Soms heb je opeens meer nodig, soms minder. Geldtransport hoeven we ook niet meer in te plannen.
Preventie: Veiligheid is het belangrijkste. Er is nu nooit teveel cash in huis. Afromen kan altijd. En het risico ligt niet meer bij ons.
Besparing: Als je alles meerekent zijn we nu goedkoper uit dan in de vorige situatie. En preventie van calamiteiten is ook een besparing.
Efficiency: In alle vestigingen staat een RetailBox en wordt op dezelfde manier gewerkt. Het uitwisselen van personeel is daardoor makkelijker.
Strakke implementatie
‘Over het hele proces zijn we erg tevreden. Eerst vond er een schouw plaats bij alle bouwmarkten. Aan de hand daarvan moesten we een aantal (veiligheids)aanpassingen realiseren. Dat is prima begeleid. De kluizen waren direct beschikbaar en de implementatie was strak geregeld. Voor de medewerkers is er een heldere instructie. Inmiddels loopt alles zoals het moet lopen. Er zijn geen storingen. Qua afstorten is er voor de winkeliers niet veel veranderd. Ik heb nog wel een tip voor andere winkeliers: het is de kunst om efficiënt af te storten, want er is een limiet van 5.000 euro per storting. Hou je net wat over, dan moet het weer terug naar de kluis.’
Kom in contact met een van onze adviseurs om te bepalen welke betaaloplossing het beste bij jou past. Wij denken heel graag met je mee!
sales-retail.nl@brinks.com