Skip to Content

'Paystation is dé oplossing voor cash in onze grootste filialen'

In deze modezaken staat de veiligheid van het personeel voorop. Ook hygiëne is belangrijk.

OFM. is een speciaalzaak in mannenmode met een 20-tal winkels in Nederland. Er is behoefte aan nog meer veiligheid en minder omkijken naar cash. Daarom is in enkele filialen gekozen voor slimme kluizen. In de twee grootste winkels zijn de kassa’s vervangen door Paystations.

 

Bij OFM. wordt gemiddeld zo’n tien procent contant afgerekend. Alle winkels maken al gebruik van Brink’s geldtransport. In de winkel in Rosmalen staat sinds het najaar van 2022 een Paystation. Dankzij dit gesloten-kassa-systeem kan niemand meer bij het geld. Dat geeft een veilig gevoel en is bovendien hygiënischer.

Mannenmode en service, daar zijn we goed in.

Johan Koetje, CFO

Hoog serviceniveau

CFO Johan Koetje licht toe: ‘Mannenmode en service, daar zijn we goed in. In onze winkels krijgt de klant een warm onthaal en goed advies. Bij dit hoge serviceniveau hoort ook een soepele en gemakkelijke betaalervaring. Zaken waar we minder goed in zijn, zoals cashverwerking, laten we daarom graag over aan een expert als Brink’s.'

De behoefte

‘Cash is belangrijk maar bewerkelijk. De belangrijkste reden om dit goed te organiseren, is het vergroten van de veiligheid voor onze klanten en medewerkers. De impact van een overval is heel groot. Dat wil je hoe dan ook voorkomen. Ook intern wil je niet dat er geld verdwijnt of zoekraakt. Want het is zeer tijdrovend om kasverschillen te achterhalen.’

De oplossing

OFM. analyseerde samen met Brink’s alle gegevens met betrekking tot contant betalen en kwam tot de conclusie: de beste oplossing voor de Mensperience winkels in Doesburg en Rosmalen is Paystation. Andere vestigingen kozen voor de RetailBox, de afstortkluis in je eigen zaak en slimme kluizen waar je contante omzet automatisch wordt geteld. De behoefte verschilt per vestiging. 

Koetje: ‘Paystation vervangt de kassalade en is een gesloten systeem. Elke handeling rondom cash is traceerbaar. Dat geeft een veilig gevoel en werkt preventief.’

Ervaringen

Ook op de winkelvloer merken ze dat sinds deze machine er staat. Storemanager Ramon van de Plas: ‘We voelen ons veiliger en merken dat kasverschillen afnemen, want je kunt geen fouten meer maken. Je hebt ook minder personeelskosten en minder administratie. Want met Paystation hoef je geen dagafsluiting meer te doen. Dat bevalt heel goed. Waarschijnlijk zullen nog zo’n zeven grote filialen ons voorbeeld volgen.’

Cashflow en hygiëne

Een tweede belangrijk aspect is cashflow. Alle contante betalingen staan nu de volgende werkdag op de rekening bijgeschreven. Dat is belangrijk om andere dingen te financieren. Van de Plas: ‘Tot slot is hygiëne ook een belangrijk aandachtspunt. Je wilt liever niet met je handen aan het geld zitten en vervolgens een hagelwit overhemd uit de kast pakken…

Ook de klanten reageren positief en begripvol. Het gemak zit vooral bij de medewerkers. Kassalades vullen, geld tellen, afstorten voorbereiden, kasverschillen analyseren, dat alles hoeft nu niet meer. Na een drukke zaterdag zit iedereen nu gezellig om vijf uur aan onze bar.’

Heb je interesse in Paystation?

Bekijk deze pagina voor meer informatie.