Skip to Content

‘Onze gast bepaalt hoe hij betaalt’

De Hoge Heide stopte met pin-only, maar accepteert nu weer cash.

De Hoge Heide in Vlijmen bestaat sinds 2011. Je kunt er terecht voor lekker eten en drinken, leuke spellen en sport met een originele twist. Eigenaar Peter de Ruijter loopt graag voorop en was in horecaland één van de eersten met pin-only. Het bood gemak en gaf een veilig gevoel. Maar, klantvriendelijk was het niet. Nu accepteren ze weer cash, mét Paystation.

Peter de Ruijter was pas 22 toen hij de hal overnam en compleet vernieuwde. Nu is De Hoge Heide dé plek voor sport en fun: de sjoelbar, interactive darts, bowlen met diverse spelmogelijkheden, indoor soccer en meer. Ook de horeca is een stuk professioneler geworden.

Peter: ‘Wij bezorgen onze gasten een leuke dag of avond, waarbij alles tot in de puntjes verzorgd is. Dat ook de betaalervaring daar een belangrijk onderdeel van is, hebben we ondervonden.’

Cash is bewerkelijk
In de beginjaren, toen pinnen nog gestimuleerd moest worden, ging er relatief veel cash om in de sport en horeca. We hadden soms wel 700 euro aan wisselgeld per dag nodig! Maar cash is bewerkelijk: je kassa kloppend houden, afromen, tellen, dat waren altijd uitdagingen.

We brachten het geld zelf naar de bank, met alle risico’s van dien. Na een inbraak met veel materiële schade besloten we over te gaan op pin-only. Dat was toen vrij uniek in de horeca. Het leek logisch: pinnen was makkelijk en gaf een veilig gevoel.

Klanten pikten het niet
Ik had verwacht dat terugkerende gasten wel snel zouden wennen aan dat pinnen. Maar dat bleek een grotere hobbel. Onze klanten vonden dat ze het recht hadden om contant te betalen. Sommigen maakten ruzie, anderen smeten het geld op de bar, of besloten elders te gaan eten. Na een superleuke dag liepen ze soms toch boos de deur uit omdat ze niet contant konden betalen.

Achteraf gezien heb ik onderschat dat de betaalervaring ook hoort bij hospitality. Een negatieve betaalervaring eindigde in een slechte beoordeling van onze gasten. Pin-only? Onze gasten wilden het niet. Dus nu accepteren we weer cashbetalingen. Sindsdien zijn onze gasten weer positief en hebben we toch gemak en veiligheid.

Peter de Ruijter

Eigenaar De Hoge Heide

Cash veilig verwerken
Wat nu? Cashbetalingen konden we niet veilig verwerken, dacht ik. Totdat ik Paystation bij Center Parcs zag. Dat is voor ons de oplossing. Paystation staat sinds september 2023, mooi geïntegreerd in ons barmeubel, op de plek waar we onze gasten verwelkomen en uitzwaaien. Het werkt meteen positief. Iedereen is lovend over onze service, gezelligheid en kwaliteit. 

Klaar voor de toekomst
Inmiddels wordt er zo’n tien procent van de totale omzet contant betaald met Paystation. Ik verwacht dat dit nog zal toenemen. In ieder geval zijn we hiermee klaar voor de toekomst. Een toekomst waarin we cash nog niet kunnen uitvlakken. Dat is wel weer gebleken.