Skip to Content

‘Met Paystation heb ik geen omkijken meer naar cash'

In de ReadShop in de Hilversumse Meent staat deze cashoplossing mét kassakoppeling.

Met 34 jaar ervaring is Gijs van Rijn een echte retailer. Naast zijn eigen Albert Heijn in de Hilversumse Meent besloot hij nog een nieuwe winkel te starten, een ReadShop. Eén ding wist hij zeker: hier moet een Paystation komen. In de eerste plaats vanwege de veiligheid op de winkelvloer.

De aanleiding
Cash is voor rasondernemer Gijs een service die hij wil kunnen bieden, op een zo veilig mogelijke manier. Naast de Albert Heijn waarvan hij ook eigenaar is, startte hij begin 2023 een gloednieuwe ReadShop. Gijs: ‘Met het oog op het verbod op tabaksverkoop in 2024, leek het me interessant om naast mijn Albert Heijn een winkel te hebben waar wél sigaretten verkocht mogen worden. Ik wilde een mooie zaak neerzetten met cadeaus, sigaretten, boeken en tijdschriften, kantoorartikelen, gokspelletjes, cadeaukaarten en een DHL-punt. Om mijn sigarettenklanten te behouden, maar ook een beetje als hobby.

De klanten van de nieuwe ReadShop betalen gemiddeld zo’n 13 procent contant. Vooral sigaretten en gokspelletjes worden meestal contant afgerekend.’ 

Ondernemer, Gijs van Rijn

Ik wil cash accepteren, op de veiligste manier

Veiligheid voor mijn medewerkers
Gijs: ‘Ik wil zelf vooral managen op de achtergrond. Daarom vind ik het extra belangrijk dat er een veilige werksituatie is voor mijn medewerkers. Ik wil het hele cashverhaal goed geregeld hebben en daarin volledig ontzorgd worden. We hebben een camerasysteem en nog veel meer veiligheidsmaatregelen. Maar nog liever wil je kasverschillen voorkomen!

De oplossing
‘Via een vriend van me, ook supermarktmanager, maakte ik kennis met de gesloten-kassa-oplossing van Brink’s, genaamd Paystation. Ik dacht meteen: deze machine wil ik, mét een kassakoppeling. Dan ben je van je kassa-lades af en dat geeft rust. Want in een winkel met een Paystation valt niets meer te halen. Brink’s was voor mij al een bekende partij, waar ik vertrouwen in heb. Ze verzorgen ook het onderhoud van de machine en het geldtransport.’ 

Het proces
‘Ik heb zelfstandig geregeld, buiten Audax om. Ze kijken natuurlijk wel over mijn schouder mee hoe dat hier gaat met zo’n Paystation. Ik heb aan Brink’s mijn wensen aangegeven en wat er mogelijk is in de winkel. Alles is uitstekend begeleid. Op de dag van installeren was het helaas niet meer onderhandelbaar waar de machine kwam te hangen. Nu gaan we hem alsnog laten inbouwen. De eerste paar weken was de kassakoppeling er nog niet. Dan heb je wel profijt van Paystation, maar mét kassakoppeling is een wereld van verschil. Je kan geen verkeerde bedragen meer intoetsen en de hele transactie gaat sneller en makkelijker.

Het resultaat
•    Veiligheid: Als mijn medewerksters ‘s avonds de deur dichttrekken, hoeven ze niets meer met de kassa-lades. Ook niet in de ochtend bij het opstarten. Er zijn geen verplaatsingen meer met geld. Zo breng je ook niemand in de gelegenheid die kwaad wil. 
•    Alles klopt: De kas hoeft niet meer opgemaakt, dus er zijn ook geen telfouten of kasverschillen meer. Heel fijn dat we dat niet meer hoeven uit te zoeken. 
•    Ontzorging: Ik kan nu gewoon op vakantie. Paystation controleert elke handeling rondom cash. Ook scheelt het veel administratie. Het enige wat ik nog moet doen, is het wisselgeld in de machine bijvullen.   
•    Inzicht: Ik kan met Paystation 24/7 in de app zien wat er gebeurt met mijn geld, elke handeling is zichtbaar en ik weet altijd wat er morgen op de rekening wordt bijgeschreven.
•    Cashflow: Ik heb gekozen voor dagelijkse bijschrijving. Maar dat ga ik samen met mijn accountmanager bij Brink’s nog evalueren. Ik vond dat lastig in te schatten bij de start van een compleet nieuwe winkel.’

Tegen ondernemers die het overwegen zou ik willen zeggen: Ik geloof in Paystation. Als je ontzorgd wilt worden rondom cash, dan is dit de beste manier.’