Skip to Content

‘RetailBox vergroot de interne veiligheid’

Toolstation verkoopt alles wat de vakman of serieuze doe-het-zelver nodig heeft. Zoals gereedschap, ijzerwaren, kranen, kit en onderdelen. Nederland telt 102 winkels, allen voorzien van een RetailBox voor het afstorten van de cash omzet.

De winkels maakten al jaren gebruik van Brink’s waardetransport. Zo nodig namen de transporteurs ook wisselgeld mee. Voor meer interne veiligheid werd besloten over te stappen op de RetailBox. Cathy van den Oever, shopmanager in Schiedam vertelt: ‘Diefstal voorkomen is altijd het beste en dat kan door simpelweg geen gelegenheid te creëren.’ 

Toolstation wil zich onderscheiden met de laagste prijs, alles op voorraad hebben en goede service. De winkels zijn magazijnen met een verkoopbalie. Daarnaast kunnen klanten alles bestellen in de webshop of via de klantenservice. Een omni-channel concept dat sinds 2006 goed werkt; het aantal winkels groeit snel.  

In de doe-het-zelfbranche is contant betalen heel normaal, al wordt het merendeel van de aankopen gepind. Bij Toolstation wordt gemiddeld acht procent contant afgerekend. Geld dat voorheen met een vaste frequentie werd opgehaald. Cathy: ‘Het is belangrijk om de verwerking van je cashbetalingen goed geregeld te hebben. Zowel qua veiligheid als administratief.’ 

Uniformiteit is belangrijk 

Hoewel elke winkel anders is qua formaat, is de werkwijze exact hetzelfde: de procedures, regels, openingstijden en de inrichting. Dat is efficiënt én maakt het makkelijker om medewerkers uit te wisselen. Cathy: ‘In alle filialen staat nu een RetailBox ter vervanging van de bestaande kluis. Het betekent dat we sealbags kunnen afstorten op elk gewenst moment en vooral: dat er daarna niemand meer bij kan. Deze oplossing is minder fraudegevoelig. Wisselgeldbestellingen staan nu los van het geldtransport. Dat geeft meer flexibiliteit. Het is heel handig in de klantportal te bestellen.’  

Het blijft mensenwerk 

‘Geld tellen en in sealbags doen, dat blijft mensenwerk. Zelf heb ik een keer de briefjes van tien en twintig omgedraaid in de aanmelding van een storting. Stel dat zoiets gebeurt, dan neem je contact op met de Customer Service en leg je uit wat er mogelijk fout is gegaan. 

Als we een storting aanmelden in de portal, maken we daarvan een uitdraai en die gaat naar ons hoofdkantoor. Daar hebben ze overzicht van alle stortingen die in alle filialen worden gedaan.’ 

Soepel proces 

‘Iemand van Brink’s kwam in de winkel kijken of hier een RetailBox geplaatst kon worden. Daarvoor was een afsluitbare ruimte nodig en die hadden we nog niet. Dus is er een deur geplaatst met bepaalde sloten. Al met al duurde het hier in Schiedam een paar maanden voordat de kluis er stond. In andere filialen ging dat sneller.  

Het werkt allemaal heel simpel en naar tevredenheid. Ik vind het vooral fijn dat we nooit teveel cash in huis hebben en wel voldoende wisselgeld. Het geeft een goed gevoel dat alles rondom cash veilig is geregeld.’  

Wil je zien hoe de RetailBox werkt? Bekijk het interview met winkelmedewerkster Monique.  

Klaar om je cashmanagement te stroomlijnen?

Kom in contact met een van onze adviseurs om te bepalen welke betaaloplossing het beste bij jou past. Wij denken heel graag met je mee!

sales-retail.nl@brinks.com