Skip to Content

Van pin-only naar cash: steeds meer ondernemers stappen weer over

Aantal pin-only winkels neemt niet verder toe, klanten vragen om contant geld

Uit recent onderzoek van DNB blijkt dat het aantal pin-only winkels niet verder toeneemt. Waar de voorgaande jaren een stijging te zien was in het aantal winkeliers dat geen cash meer accepteert, lieten de cijfers van dit jaar een stabilisatie zien. Brink’s herkent deze ontwikkeling: wij spreken steeds meer ondernemers die terugkomen van pin-only en weer contant geld willen aanbieden in hun zaak. De belangrijkste reden? Klantvriendelijkheid. Betaalexpert en Key account manager Richard Elders vertelt over de keuze van ondernemers, en waar zij rekening mee moeten houden bij de overstap van pin-only naar contant geld.  

 

Het was een duidelijke trend: tijdens de coronajaren zagen we het aantal pin-only winkels versneld toenemen. Contant geld voelde voor ondernemers als onveilig, en vanuit hygiëneoogpunt besloten veel van hen geen cash geld meer aan te nemen. Klanten gingen mee in deze situatie, maar de afgelopen jaren waarin de uitgaven na corona weer stijgen, willen zij ook weer de optie hebben om contant af te rekenen. Ondernemers zijn echter nog steeds in de veronderstelling dat het aanbieden van cash onveilig is. “Dat is onterecht,” vertelt Richard. “Kasverschillen, risico op overvallen, moeilijk en kostbaar om af te storten, zijn veelgehoorde risico’s en redenen om pin-only te blijven. Dat is voor veel ondernemers moeilijk, want tegelijkertijd willen zij klantvriendelijk zijn en hun klanten meerdere betaalopties bieden.”  

 

Een veilige zaak voor klanten én personeel 
Het goede nieuws is dat het beide kan: én contant geld aanbieden, én de veiligheid van je zaak waarborgen. Dit ervaarde ook Peter van partycentrum De Hoge Heide. Hij maakt sinds eind 2023 gebruik van Paystation: een gesloten kassasysteem dat de handmatige verwerking van contant geld aan de kassa automatiseert. Klanten voeren zelf hun munt- of briefgeld in en krijgen automatisch wisselgeld terug. De machine telt zelf het geld dat erin gaat, dus kasopmaak is niet meer nodig. Transport wordt automatisch ingepland als de machine vol zit. En dus zijn diefstal, fraude en kasverschillen verleden tijd. “Peter ging vanwege de veiligheid over op pin-only, waarna hij van klanten negatieve reacties kreeg. Paystation stelt hem in staat om zijn klanten te laten betalen hoe ze willen, en tegelijkertijd zijn zaak veilig te houden voor klanten en personeel,” vertelt Richard.  

Van pin-only naar cash

Peter: ‘Wij liepen destijds voorop met pin-only. Uit veiligheidsoverwegingen leek dat een logische keuze. Ik vond het gemakkelijk en was er trots op dat alles digitaal was. Maar veel oudere gasten wilden er niet in mee. En ook vaste bezoekers waren er niet allemaal even blij mee. We hebben toen allerlei alternatieven en tussenoplossingen bedacht. Zoals een strippenkaart voor koffie. Maar dat was bewerkelijk.

De onvrede over het niet contant kunnen betalen uitte zich ook in vervelende vormen. Sommige gasten liepen weg zonder te betalen of werden boos. Dan hadden ze een super leuk uitje gehad en eindigde het toch negatief. Voor ons werd wel duidelijk: de klant wil cash. Dus toen ik Paystation bij Center Parcs zag staan, was mijn interesse gewekt. Nu hebben we Paystation ingebouwd bij de kassa. De gasten zijn weer tevreden. En wij hebben het gemak en de veiligheid.’

Zoals Peter zijn meer ondernemers in de horeca, zegt Richard. “Ik zie een duidelijke toename in horecaondernemers die afstappen van pin-only. Klanten willen met cash kunnen betalen, of in ieder geval die mogelijkheid hebben. Paystation is dan de ideale oplossing. Ik hoor vooral terug dat ondernemers blij zijn dat medewerkers niet meer aan het geld hoeven te komen, ze hoeven de startkassa niet meer op te maken en niets af te romen. Het gesloten systeem is veel veiliger.” Een ander voordeel is dat Paystation gekoppeld kan worden aan het POS systeem, wat betekent dat het aangeslagen bedrag automatisch zichtbaar is. Paystation kan in horecazaken geplaatst worden aan de bar of een ander afrekenpunt.  
 

Veilig cash aanbieden 
Naast horeca ziet Richard ook beweging in andere sectoren. “Door het recente verbod op verkoop van tabak in supermarkten zijn er meer tabaksspeciaalzaken bij gekomen. Zij verwachten een toename in aantal klanten, en willen hier goed op voorbereid zijn door hun cashmanagement veilig en klantvriendelijk in te richten. Steeds meer tabaksspeciaalzaken maken gebruik van slimme betaaloplossingen zoals Paystation.” Er zijn ook sectoren waar pin-only juist terrein wint, blijkt uit het onderzoek van DNB.  Vooral bioscopen, apotheken en parkeren laten een toename zien. “Juist bij apotheken vind ik dat zorgelijk. Daar moeten klanten met alle wettige betaalmiddelen kunnen afrekenen. Ik hoop dat meer ondernemers, in welke sector dan ook, kunnen ervaren dat je cash kan blijven aanbieden op een veilige manier,” sluit Richard af. 

Klaar om je cashmanagement te stroomlijnen?

Kom in contact met een van onze adviseurs om te bepalen welke betaaloplossing het beste bij jou past. Wij denken heel graag met je mee!

retail.nl@brinks.com